Voor meer informatie bel: 085 0410 177 of stuur ons een email: [email protected]

U bent nu hier: Home / Horeca, Recreatie, Toerisme en Cultuur / Festival finance bedrijf doet als eerste plastic muntjes in de ban

Festival finance bedrijf doet als eerste plastic muntjes in de ban

Sharing is caring

Festival finance bedrijf Moneycomb stopt als eerste in de evenementenbranche met het uitgeven van plastic muntjes op festivals als betaalmiddel. Het Nederlandse bedrijf levert alleen nog digitale betaaloplossingen om zo efficiënter, duurzamer en hygiënischer te zijn. Daarmee verliezen zij 20 procent van hun omzet, maar het bedrijf vindt plastic muntjes ‘echt niet meer van deze tijd’. Afgelopen zondag trapte het bedrijf dit korte evenementenseizoen af met het EK hockey, waar zowel de mannen als de vrouwen Europees Kampioen werden. Dit evenement draaide geheel op digitale betaalmiddelen.

 

Moneycomb ondersteunt al enkele jaren festivals en evenementen als financiële partner door zorg te dragen voor de betalingen van onder meer consumpties. Dit doen zij zowel bij lokale evenementen als bij grote evenementen zoals de TT in Assen.

 

Efficiëntie

Het merendeel van de evenementen werkt nog met plastic muntjes. Onderzoek naar evenementen met en zonder digitaal betalen wijst uit dat digitaal betalen veel voordelen heeft. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mensen die contactloos betalen, vaker bestellen en tot later in het evenement blijven bestellen. Michael van Elswijk, een van de partners bij Moneycomb: “Consumenten betalen voor wat zij eten en drinken én komen dus nooit meer thuis met ongebruikte muntjes. Het systeem is daardoor heel transparant en eerlijk voor zowel onze klanten als voor de consumenten. De kosten van de organisator kunnen ook naar beneden omdat er geen muntjes meer nodig zijn, daardoor is er minder hardware, transport en personeel nodig. Er is betere controle op voorraad versus de werkelijke verkoop.”

 

Duurzaamheid

Ook vanwege de duurzaamheid stopt Moneycomb met de muntjes. “Grote festivals bestellen tot wel 1,5 miljoen plastic munten. Iedere keer opnieuw,” zegt Guido van den Berk, ook partner bij het bedrijf. “Wij willen graag bijdragen aan een betere toekomst. Doorgaan met de ouderwetse manier van plastic munten, na deze wereldwijde pandemie, voelt als een stap achteruit en niet meer van deze tijd.”

 

Hygiëne van plastic muntjes

De hygiëne speelt ook mee bij de keuze voor het afschaffen van de plastic muntjes. Uit onderzoek van de Universiteit van Arizona blijkt dat bacteriën tot wel 2 dagen kunnen overleven op toetsenborden en computermuizen. Daar zitten meer bacteriën op dan op een wc-bril thuis. “Elke dag houden we urenlang onze mobieltjes vast. Tijdens een evenement houdt de bezoeker dan weer die muntjes vast waarmee ze betalen,” legt van den Berk uit. “Door te kiezen voor contactloos betalen, willen we ook een bijdrage leveren aan de gezondheid en veiligheid van de bezoekers.”